Zamów do godziny 15:00 a paczkę nadamy dziś!
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową
2024-11-07

iPad 1

iPad pierwszej generacji, znany również jako iPad 1 lub oryginalny iPad, to pionierskie urządzenie w linii tabletów firmy Apple Inc. Został on oficjalnie zaprezentowany 27 stycznia 2010 roku przez założyciela Apple, Steve'a Jobsa, podczas specjalnego wydarzenia prasowego firmy. Premiera rynkowa odbyła się 3 kwietnia 2010 roku dla wersji Wi-Fi, a 30 kwietnia dla modelu "Wi-Fi + 3G" w Stanach Zjednoczonych.

Tablet ten wyposażony jest w procesor Apple A4 SoC, 9,7-calowy ekran dotykowy o przekątnej 250 mm oraz, w niektórych wariantach, możliwość łączenia się z sieciami komórkowymi. Urządzenie działa w oparciu o system operacyjny iOS, co umożliwia mu szeroki zakres funkcji, takich jak odtwarzanie muzyki, wysyłanie i odbieranie poczty elektronicznej oraz przeglądanie stron internetowych. Dodatkowo, poprzez instalację odpowiednich aplikacji, iPad może służyć do gier, nawigacji GPS, korzystania z serwisów społecznościowych i wielu innych zadań.

Specyfikacja techniczna pierwszej generacji iPada obejmuje układ Apple A4 SoC z procesorem taktowanym zegarem 1 GHz, 256 MB pamięci RAM oraz układ graficzny PowerVR SGX535 GPU. Urządzenie wyposażone jest w cztery fizyczne przyciski, w tym przycisk Home umieszczony w pobliżu wyświetlacza, który przenosi użytkownika do menu głównego, oraz trzy plastikowe przyciski na bokach: do włączania/usypiania i regulacji głośności. Dodatkowo, iPad posiada przełącznik programowy, którego funkcja zmieniała się wraz z aktualizacjami oprogramowania.

Wyświetlacz iPada to ekran LCD o rozdzielczości 1024 x 768 pikseli i wymiarach 197 x 148 mm, co daje gęstość pikseli na poziomie 132 ppi. Ekran pokryty jest szkłem odpornym na zarysowania i ślady palców. Urządzenie wyposażone jest również w czujnik światła otoczenia do automatycznej regulacji jasności oraz 3-osiowy akcelerometr do wykrywania orientacji urządzenia i przełączania między trybem pionowym a poziomym.

iPad pierwszej generacji był dostępny w trzech wariantach pojemności pamięci: 16 GB, 32 GB lub 64 GB pamięci flash. Oferowano go w dwóch wersjach łączności: tylko Wi-Fi lub Wi-Fi i 3G. Wersja z modułem 3G wspierała wyłącznie sieci GSM/UMTS, co odróżniało ją od późniejszych modeli kompatybilnych również z sieciami CDMA. Wszystkie warianty iPada były wyposażone w moduł Bluetooth.

Masa urządzenia różniła się w zależności od wybranej opcji łączności. Model tylko z Wi-Fi ważył 680 gramów, podczas gdy wersja z Wi-Fi i 3G miała masę 730 gramów. Wymiary wszystkich wariantów były identyczne i wynosiły 243 x 190 x 13 mm.

iPad 1

Apple iPad 1. generacji.

Evan-Amos, Public domain, via Wikimedia Commons

Historia rozwoju i wprowadzenie na rynek

Historia iPada sięga znacznie dalej niż jego oficjalna premiera w 2010 roku. Koncepcja przenośnego komputera w formie książki została zarysowana już w 1983 roku przez współzałożyciela Apple, Steve'a Jobsa. W przemówieniu dotyczącym strategii firmy, Jobs przedstawił wizję niezwykle wydajnego komputera, który można by nosić ze sobą, nauczyć się obsługiwać w 20 minut i który byłby bezprzewodowo połączony z większymi bazami danych i innymi komputerami.

Pierwsze próby Apple w dziedzinie tabletów datują się na rok 1993, kiedy to firma wprowadziła na rynek Newton MessagePad 100. To urządzenie, będące prekursorem dzisiejszych tabletów, przyczyniło się do powstania rdzenia procesora ARM6 we współpracy z Acorn Computers. Apple opracowało również prototyp tabletu opartego na PowerBook Duo, nazwany PenLite, ale zrezygnowano z jego sprzedaży, aby nie zaszkodzić sprzedaży MessagePada. Firma kontynuowała rozwój serii Newton, a ostatni model - MessagePad 2100 - został wycofany ze sprzedaży w 1998 roku.

Apple powróciło na rynek urządzeń mobilnych w 2007 roku z iPhonem, który, choć mniejszy od (jeszcze nieogłoszonego) iPada i wyposażony w aparat fotograficzny oraz funkcje telefoniczne, wprowadził rewolucyjny interfejs dotykowy multi-touch, który stał się podstawą systemu operacyjnego iOS.

Pod koniec 2009 roku pojawiły się liczne spekulacje na temat nadchodzącego tabletu Apple. Przewidywane nazwy obejmowały "iTablet" i "iSlate". Ostatecznie wybrana nazwa "iPad" jest podobno hołdem dla fikcyjnego urządzenia PADD z serii Star Trek, które wyglądem bardzo przypominało iPad.

iPad został oficjalnie zaprezentowany 27 stycznia 2010 roku przez Steve'a Jobsa podczas konferencji prasowej Apple w Yerba Buena Center for the Arts w San Francisco. Jobs później ujawnił, że Apple rozpoczęło pracę nad iPadem jeszcze przed iPhone'em, ale tymczasowo wstrzymało projekt, gdy zdano sobie sprawę, że te same koncepcje mogą równie dobrze sprawdzić się w telefonie komórkowym. Wewnętrzny kryptonim iPada brzmiał K48, co wyszło na jaw podczas sprawy sądowej dotyczącej wycieku informacji o iPadzie przed jego premierą.

Apple rozpoczęło przyjmowanie zamówień przedpremierowych na iPada od klientów w Stanach Zjednoczonych 12 marca 2010 roku. Jedyną istotną zmianą w urządzeniu między jego ogłoszeniem a udostępnieniem do przedsprzedaży była zmiana funkcji bocznego przełącznika z wyciszania na blokadę rotacji ekranu. Wersja Wi-Fi iPada trafiła do sprzedaży w Stanach Zjednoczonych 3 kwietnia 2010 roku, a wersja "Wi-Fi + 3G" została wydana 30 kwietnia.

Usługi 3G dla iPada w Stanach Zjednoczonych były początkowo oferowane przez AT&T z dwiema opcjami planów taryfowych bez umowy: jeden dla nieograniczonego transferu danych, a drugi dla 250 MB miesięcznie w połowie ceny. 2 czerwca 2010 roku AT&T ogłosiło, że od 7 czerwca plan nieograniczony zostanie zastąpiony dla nowych klientów planem 2 GB w nieco niższej cenie, przy czym istniejący klienci zachowali możliwość pozostania przy planie nieograniczonym. Plany te można było aktywować bezpośrednio na iPadzie i anulować w dowolnym momencie.

Oprogramowanie, specyfikacja sprzętowa i akcesoria

Wprowadzenie iPada na rynek międzynarodowy odbywało się etapowo. 28 maja 2010 roku urządzenie zadebiutowało w Australii, Kanadzie, Francji, Niemczech, Włoszech, Japonii, Hiszpanii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii. Przedsprzedaż w tych krajach rozpoczęła się 10 maja. Kolejna fala premier miała miejsce 23 lipca 2010 roku, kiedy to iPad trafił do sprzedaży w Hong Kongu, Irlandii, Meksyku, Nowej Zelandii i Singapurze. W Izraelu początkowo zabroniono importu iPada ze względu na obawy, że jego moduł Wi-Fi mógłby zakłócać pracę innych urządzeń, jednak zakaz ten został szybko zniesiony. Oficjalna premiera iPada w Chinach kontynentalnych odbyła się 17 września 2010 roku.

W kwestii oprogramowania, iPad pierwotnie działał pod kontrolą systemu iPhone OS 3.2. 1 września 2010 roku ogłoszono, że iPad otrzyma aktualizację do iOS 4.2 do listopada 2010 roku. Aby spełnić tę obietnicę, Apple udostępniło publicznie iOS 4.2.1 22 listopada. System operacyjny iPada był wyposażony w szereg preinstalowanych aplikacji, w tym Safari, Mail, Zdjęcia, Wideo, iPod, iTunes Store, App Store, Mapy, Notatki, Kalendarz i Kontakty. Wiele z nich stanowiło ulepszone wersje aplikacji znanych z iPhone'a lub komputerów Mac.

iPad mógł być synchronizowany z iTunes na komputerach Mac lub PC z systemem Windows. Apple przystosowało także swój pakiet biurowy iWork do pracy na iPadzie, oferując w App Store okrojone wersje aplikacji Pages, Numbers i Keynote. Choć iPad nie był projektowany jako zamiennik telefonu komórkowego, użytkownicy mogli korzystać z przewodowego zestawu słuchawkowego lub wbudowanego głośnika i mikrofonu do wykonywania połączeń głosowych przez Wi-Fi lub 3G za pomocą aplikacji VoIP.

12 października 2011 roku wydano iOS 5, który był dostępny dla iPada pierwszej generacji i można go było pobrać przez iTunes. Aktualizacja ta zawierała setki nowych funkcji i ulepszeń, w tym integrację z Twitterem, Centrum powiadomień oraz iMessage - funkcję umożliwiającą wysyłanie wiadomości lub plików multimedialnych do innych użytkowników iOS lub OS X. Wprowadzono także iCloud, usługę przechowywania danych w chmurze, która pozwalała użytkownikom synchronizować i tworzyć kopie zapasowe swoich danych i ustawień na różnych urządzeniach. 11 czerwca 2012 roku ogłoszono, że iOS 6 nie będzie dostępny dla iPada pierwszej generacji, co sprawiło, że iOS 5.1.1 stał się ostatnią oficjalną aktualizacją systemu dla tego urządzenia.

W zakresie akcesoriów, Apple oferowało szereg dodatków do iPada, z których większość stanowiły adaptery do 30-pinowego złącza dokującego - jedynego portu iPada poza gniazdem słuchawkowym. Dostępna była stacja dokująca, która utrzymywała iPada pod kątem i była wyposażona w złącze dokujące oraz port wyjścia audio. Każda generacja iPada wymagała odpowiedniej stacji dokującej. Stacja dokująca z fizyczną klawiaturą była wspierana tylko przez oryginalnego iPada, ale wszystkie generacje były kompatybilne z klawiaturami Bluetooth, które działały również z komputerami Mac i PC. iPad mógł być ładowany za pomocą samodzielnego zasilacza o mocy 10 W, który był również kompatybilny z iPodami i iPhone'ami.

iPad 1 w oryginalnej obudowie

Oryginalny iPad w czarnej obudowie

Yutaka Tsutano, CC BY 2.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/2.0>, via Wikimedia Commons

Reakcje mediów, przyjęcie komercyjne i krytyka

Reakcje mediów na ogłoszenie i premierę iPada pierwszej generacji były zróżnicowane. Wiele źródeł doniosło o tysiącach osób ustawiających się w kolejkach w dniu premiery w różnych krajach, przy czym wielu oczekujących twierdziło, że "było warto". Walt Mossberg z The Wall Street Journal podkreślił, że kluczem do sukcesu iPada jest oprogramowanie, a nie sprzęt, wyrażając pozytywne pierwsze wrażenia dotyczące interfejsu użytkownika. Mossberg określił również cenę urządzenia jako "umiarkowaną" w stosunku do jego możliwości i pochwalił dziesięciogodzinny czas pracy baterii.

Inne źródła, w tym PC Advisor i Sydney Morning Herald, zwróciły uwagę, że iPad będzie konkurował z coraz popularniejszymi netbookami, z których większość korzystała z systemu Microsoft Windows. Cena podstawowego modelu, wynosząca 499 dolarów amerykańskich (co odpowiada 697 dolarom w 2023 roku), była niższa niż przewidywania analityków Wall Street i konkurentów Apple, którzy spodziewali się znacznie wyższej ceny wejściowej.

Media chwaliły również ilość dostępnych aplikacji, a także księgarnię i inne aplikacje multimedialne. Jednakże niektóre źródła, w tym BBC, krytykowały iPada za bycie zamkniętym systemem i wspominały o konkurencji ze strony tabletów z systemem Android. W momencie premiery iPada pierwszej generacji Yahoo! News zauważyło jednak, że system operacyjny tabletów Android, znany jako "Honeycomb", nie był open source i miał mniej dostępnych aplikacji niż iPad, choć później Google udostępnił kod źródłowy Honeycomb.

The Independent skrytykował iPada za gorszą czytelność w jasnym świetle w porównaniu do papieru, ale pochwalił go za możliwość przechowywania dużych ilości książek. Po premierze w Wielkiej Brytanii The Daily Telegraph określił brak wsparcia dla Adobe Flash w iPadzie jako "irytujący".

iPad został wybrany przez magazyn Time jako jeden z 50 najlepszych wynalazków 2010 roku, podczas gdy Popular Science uznał go za najlepszy gadżet, plasując go tuż za ogólnym zwycięzcą kategorii "Best of What's New 2010" - Groasis Waterboxx.

Pod względem komercyjnym, w pierwszym dniu sprzedaży iPad osiągnął wynik 300 000 sprzedanych sztuk. Do 3 maja 2010 roku Apple sprzedało milion iPadów, co stanowiło połowę czasu, jaki zajęło firmie sprzedanie takiej samej liczby oryginalnych iPhone'ów. Po przekroczeniu miliona sprzedanych sztuk, sprzedaż nadal rosła dynamicznie, osiągając 3 miliony po 80 dniach. Podczas konferencji finansowej 18 października 2010 roku Steve Jobs ogłosił, że Apple sprzedało w ostatnim kwartale fiskalnym więcej iPadów niż komputerów Mac. Łącznie, przed premierą iPada 2, Apple sprzedało ponad 15 milionów iPadów pierwszej generacji - więcej niż wszystkie inne tablety PC razem wzięte od momentu premiery iPada, osiągając 75% udziału w rynku tabletów PC pod koniec 2010 roku.

Krytyka iPada koncentrowała się na kilku aspektach. CNET skrytykował urządzenie za brak bezprzewodowej synchronizacji, którą inne przenośne urządzenia, takie jak Microsoft Zune, posiadały od lat. Walt Mossberg nazwał iPada "prawie" zabójcą laptopów. David Pogue z The New York Times napisał "podwójną" recenzję - jedną część dla osób zainteresowanych technologią, a drugą dla osób mniej zaznajomionych z technologią. W części skierowanej do pierwszej grupy zauważył, że laptop oferuje więcej funkcji za niższą cenę niż iPad. Jednak w recenzji dla drugiej grupy stwierdził, że jeśli czytelnicy lubią koncepcję urządzenia i rozumieją jego przeznaczenie, to będą czerpać przyjemność z jego używania.

Tim Gideon z PC Magazine napisał, że iPad "to zdecydowanie zwycięzca", który "bez wątpienia będzie siłą napędową kształtującą rozwijający się krajobraz tabletów". Michael Arrington z TechCrunch stwierdził, że "iPad przewyższa nawet moje najbardziej optymistyczne oczekiwania. To nowa kategoria urządzenia. Ale także zastąpi laptopy dla wielu osób".

PC World skrytykował możliwości udostępniania plików i drukowania iPada, a ArsTechnica krytycznie zauważyła, że udostępnianie plików z komputerem jest "jednym z najmniej lubianych aspektów korzystania z iPada". Brak wsparcia dla Adobe Flash był szeroko krytykowany, z The Daily Telegraph określającym to jako "irytujące".

Metryka iPad 1
Deweloper Apple Inc.
Producent Foxconn
Rodzina produktów iPad
Typ Tablet computer
Data wydania April 3, 2010 ( 2010-04-03 ) United States April 23, 2010 ( 2010-04-23 ) Chile Indonesia Malaysia Philippines May 28, 2010 ( 2010-05-28 ) Spain Italy Switzerland United Kingdom Germany Australia Japan Canada France Turkey July 23, 2010 ( 2010-07-23 ) Austria Belgium Hong Kong Ireland Luxembourg Mexico Netherlands New Zealand Singapore September 17, 2010 ( 2010-09-17 ) China November 9, 2010 ( 2010-11-09 ) or November 8, 2010 ( 2010-11-08 ) [ 1 ] Russia
Generacja 1st
Żywotność Brak danych
Cena początkowa $499
Wycofane March 2, 2011 ( 2011-03-02 )
System operacyjny Original: iPhone OS 3.2 Last: iOS 5.1.1 , released May 7, 2012
Łączność Brak danych
PROCESOR 1 GHz ARM Cortex-A8 [ 2 ] [ 3 ]
Pamięć 256 MB DDR RAM [ 4 ]
Pamięć masowa 16, 32 or 64 GB flash memory [ 2 ]
Wyświetlacz 1024 × 768 px 132 PPI 4:3 aspect ratio 9.7 in (250 mm) diagonal XGA , LED -backlit IPS LCD [ 2 ]
Grafika PowerVR SGX 535 [ 5 ]
Kamera Brak danych
Dźwięk Bluetooth , speaker, microphone, headset jack [ 2 ]
Zasilanie Built-in rechargeable Li-Ion battery 3.75 V 24.8 W·A (6,600 mA·h , [ 6 ] 10hr life [ 2 ]
Wymiary 9.56 in (243 mm) (h) 7.47 in (190 mm) (w) 0.50 in (13 mm) (d) [ 2 ]

Produkty do iPad na telesalon.pl:

Modele i serie iPad:

iPad Air

iPad Mini

iPad Pro

pixel